skip to Main Content
Evelien Van Egmond: ‘Wij Willen Top Of Mind Komen’

Wij willen met de inzet van social media zorgen dat ons merk en onze mensen ‘top of mind’ komen bij relaties en potentiële relaties. Aan het woord is Evelien van Egmond, Marketing & Communicatie bij De Leeuw Groep. “Dus ja, je moet aanwezig zijn op social media voor je zichtbaarheid en om kennis te delen. Het is nog wel lastig om interactie aan te gaan. Het is vooral nog zenden.” Ik sprak met Evelien van Egmond in de reeks van interviews met financieel dienstverleners over de zakelijke inzet van social media.

 

De Leeuw Groep (makelaardij, verzekeringen, hypotheken en pensioenen) heeft als werkgebied Holland-Rijnland en telt vier vestigingen (Leiden, Katwijk, Rijnsburg en Saasenheim). De hoofdvestiging staat in Rijnsburg. In totaal werken er 72 mensen bij de financieel dienstverlener, waarvan 23 bij de makelaardij, 20 bij verzekeringen en vijf bij het onderdeel hypotheken. Daarnaast 16 man staf (inclusief directie en administratie) en 8 bij De Leeuw Assuradeuren.

 

Op welke wijze zetten jullie social media in?

“Wij zetten Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube in. Twitter zetten we steeds minder in en zijn we aan het afbouwen. Ons doel is zichtbaar zijn en kennis delen. In de zakelijke markt vinden wij het persoonlijk contact het belangrijkste. Wij zijn al enkele jaren actief op social media. Nu komt bijvoorbeeld de vakantieperiode er weer aan en laten we ons zelf zien op het gebied van reisverzekeringen. Verder gebruiken we het om kennis te delen. Voor de makelaardij is het makkelijker. Zodra wij een woning op onze social mediakanalen zetten, zien we de aanvragen voor bezichtigingen meteen toenemen. Wij koppelen Facebook, Instagram en YouTube aan elkaar als het om de makelaardij gaat. Mijn droom is nog wel om veel meer met video te doen. Ook het blog van Wim de Leeuw, onze algemeen directeur, en onze klantbeoordelingen wil ik nog veel meer integreren. Wij zetten echt in op kennis en ervaring delen.”

 

Op welke wijze proberen jullie de jongeren aan jullie te binden?

“Voor de verzekeringskant van ons bedrijf gaat het helemaal om kennisdelen. We willen vooral zorgen voor het ‘aha moment’. Wij kiezen bewust voor de persoonlijke noot. Zo hebben wij onderzoek gedaan naar de jongerenmarkt en de do’s en dont’s van online sluiten. Wij willen onze portefeuille graag verjongen. Vooralsnog is het bij ons niet mogelijk om online een verzekering te sluiten. Om ze te bereiken, maken we vooral gebruik van onze bestaande relaties en doen we echt aan relatiemarketing waarbij social media een hulpmiddel kan zijn. We werken life-events in het leven van jongeren uit en proberen ze op die manier te bereiken. We benaderen de ouders als de kinderen voor het eerst naar school gaan en geven ze een kleine attentie, hetzelfde willen we doen we als de pubers vervolgens naar de middelbare school gaan en als ze gaan studeren geven we informatie over de studielening. Op deze manier proberen we ze aan ons te binden en top-of-mind te komen. Jongeren komen voornamelijk bij ons binnen via de makelaardij, de hypotheek of via hun ouders. Wij geven presentaties op de universiteit over hypotheken en leningen. Wij willen zichtbaar aanwezig zijn. Voor de generatie die er nu aankomt, de Millennials, is video ‘hot’. Het is een uitdaging om hen te bereiken. We willen laagdrempelig zijn. Voor de zakelijke markt laten we vooral relaties aan het woord en dat verspreiden we voornamelijk via LinkedIn.”

 

Welke social mediakanalen werken voor jullie het beste?

“Facebook levert ons echt het grootste bereik op. Daarmee bereiken we vooral de massa in ons werkgebied. Facebook biedt de mogelijkheid om gericht te adverteren op specifieke doelgroepen en op plaats, gebied en leeftijd. Facebook zetten we ook fors in voor onze makelaardij. Alles staat nog in de kinderschoenen. We zijn er wel van overtuigd dat we op die manier ons merk op een hele efficiënte wijze kunnen ‘branden’. Voor de makelaardij leidt het al tot afspraken en met een klein budget kunnen we veel mensen bereiken. Het is een mooi medium als je echt het contact wil aangaan met de buitenwereld. We hebben er ook bewust voor gekozen om ‘je’ als aanspreekvorm te kiezen. We willen meer weten over onze klanten en de interactie aangaan. Dat laatste is lastig. Opvallend is dat we veel vragen via Messenger krijgen. Dat ervaren de mensen kennelijk als heel laagdrempelig. Onze adviseurs zijn ook via WhatsApp bereikbaar en buiten werktijd werken we met noodnummers. Voor onze bestaande relaties bieden we op die manier voorlopige dekking als ze in het weekend bijvoorbeeld een auto aanschaffen. De klant kiest het kanaal waarop hij ons wil benaderen. Wij willen verbinding maken. We hebben nog een dusdanige omvang dat als er een vraag via social media binnenkomt ik zo naar een van de adviseurs loop en de vraag doorspeel. Op onze onlangs vernieuwde website (www.deleeuw.nl)  hebben we onder andere een chatfunctie die extern wordt beheerd. Zij verzamelen voor ons de contactgegevens en zijn tot 23.00 uur beschikbaar.”

 

 Ken jij goede voorbeelden op social media binnen de verzekeringsbranche?

“Eigenlijk niet. Op het gebied van makelaardij vind ik de Rotterdamse makelaar Maarten Makelaardij echt een lichtend voorbeeld. Als ik kijk naar de verzekeringsbranche als geheel en wat daar gebeurt op social media is dat niet veel. Er is eigenlijk niet één partij die eruit springt. Het is natuurlijk geen sexy product. Want wanneer verdiep je je in verzekeringen? Dat is bij schade, als je wilt oversluiten omdat het goedkoper kan en als je een nieuwe stap zet en er sprake is van een life event. Ons voordeel is wel dat we alles onder één dak hebben: makelaardij, verzekeringen, hypotheken en pensioenen.”

 

Wat doe je zelf op social media?

“Ik ben vooral aan het kijken en reageren. Het biedt mij heel veel informatie en ideeën. Ik heb dan ook een speciale inspiratiemap. Ik vind social media gaaf omdat het mij de mogelijkheid biedt om in contact te komen en om contact te houden met mensen. Pinterest vind ik heel leuk om inspiratie met elkaar te delen. Ik heb het al vaker gezegd, het blijft lastig om de vertaalslag te maken. Overigens zijn wij ook op de huizensite Funda onderscheidend doordat wij onze fotografie in zwartwit doen. Op die manier springen we eruit. Wij willen vanuit marketing echt meedenken met onze adviseurs en als je het niet probeert weet je het ook niet.”

Back To Top