skip to Main Content
Vijf Vragen Aan…Indra Frishert (Dazure En Goedidee.nl) ‘Social Media Zakelijk Inzetten Is Slim’

Het is voor de financieel adviseur zeker slim om social media zakelijk in te zetten. Als het gaat om het laden van je naam en je merk en je op die manier op het netvlies komt bij je klanten of toekomstige klanten, is dat alleen maar goed. Aan het woord is Indra Frishert, commercieel directeur bij Dazure en Goedidee.nl.

 

Zetten jullie social media in voor Dazure en Goedidee.nl?

“Het is mijn taak als commercieel directeur om beide merken zo goed mogelijk weg te zetten in de verzekeringsbranche en daarbuiten. Dat doen wij door face-to-face contact, contact via telefoon, WhtasApp en e-mail maar ook door social media in te zetten en heel af en toe een advertentie te plaatsen. Wij vinden het ook leuk om onze adviseurs en andere business partners af en toe te verrassen met een leuk persoonlijk cadeautje. We zien dat dit ook erg gewaardeerd wordt. Qua social media gebruiken wij kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram en in mindere mate Twitter. Onze blogs zetten we vaak door op LinkedIn. Op Facebook werken we veel met korte artikelen en beeld en willen we meer een gevoel en een beleving neerzetten. Het is vooral persoonlijk en een kijkje achter de schermen. Op Instagram zitten natuurlijk vooral jongeren en dat is nog niet helemaal onze doelgroep, maar met onder andere Boomerangs en inspiratiefoto’s proberen we daar ook een persoonlijke sfeer te creëren en ons merk verder te laden.”

 

Welke social mediakanalen werken voor jullie het beste?

“Via LinkedIn bereiken we vooral onze adviseurs en onze business partners zoals de verzekeraars. Op Facebook zijn dat ook adviseurs en consumenten in de leeftijd vanaf gemiddeld 20 jaar en eigenlijk wel met beide merken, zowel Dazure als Goedidee.nl. Facebook werkt voor ons het beste. Daar posten we berichten met onze eigen mensen in de hoofdrol en we zien dat we daarmee qua bereik hoog scoren. Juist die persoonlijke verhalen leveren bereik op. We zien niets in het apart maken van advertenties door een reclamebureau. Dat straalt er dan zo vanaf. Nee, als een bericht goed draait qua bereik, promoot ik het voor een paar euro en dat gaat fantastisch. Twitter pakken we wel mee, maar persoonlijk vind ik Twitter gewoon lastig. Ik ben niet zo goed in staat om elke uur wat te bedenken en te posten. Wat dat betreft kijk is wel enigszins jaloers naar Marianne Zwagerman en Jan Driessen die met gemak elk uur twitteren. Ik constateer overigens wel dat video het steeds beter gaat doen op social en zeker op Facebook en Instagram. Zelf ben ik als persoon op Facebook minder actief en Twitter is zoals gezegd niet helemaal mijn ding. LinkedIn ben ik wel actief.”

 

Zouden financieel adviseurs social media zakelijk moeten inzetten en zo ja hoe dan?

“Ja, dat is wel slim. Consumenten zitten bijna allemaal op Facebook en jouw klant dus ook. Als je contact hebt gehad met een klant, kun je vragen of ze je pagina een ‘like’ willen geven. Uiteraard moet je dan wel interessante berichten plaatsen die toegevoegde waarde bieden. Het is een hele goede manier om ook in contact te blijven met je klant. Het is in mijn ogen vooral een kanaal waarbij onbewust mensen dingen toch opslaan en als ze een keer een hypotheekadviseur of een verzekeringsadviseur nodig hebben, ze dan aan jou denken. Het kan zeker lokaal heel goed voor je werken. Het is een goede en ook goedkope manier om je als bedrijf te profileren. Ik zou beginnen met het laten zien van de persoonlijke kant van je kantoor. Laat je medewerkers zich voorstellen, geef eens een kijkje achter de schermen. Daarna zou je wat meer zakelijke berichten kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld tips over de lage hypotheekrente en of oversluiten interessant is. Kort en krachtig met een persoonlijk tintje. Overigens ben ik van mening dat financieel adviseurs een kanaal als LinkedIn onderschatten. Veel consumenten in het hogere segment zitten op LinkedIn. De jongeren kun je wel bereiken via Facebook en Instagram. Ze zullen niet warm lopen voor zakelijk getinte berichten omdat ze in 99% van de gevallen niet met verzekeren bezig zijn. Een gek filmpje waarbij iemand op een geinige manier van bijvoorbeeld een scooter valt, zal zeker aanslaan. Als je daar dan op de een of andere manier je naam aan kunt verbinden, ben je wel bezig om op het netvlies te komen. Je kunt in Facebook natuurlijk ook heel lokaal je doelgroep targeten. Ze willen geen advertentie zien, dus je moet het zo promoten dat het geen advertentie lijkt.”

 

Hoe doet de verzekeringsbranche an sich het op social media?

“Waardeloos. Er gebeurt weinig en als er iets gebeurt is het vaak heel onpersoonlijk en weinig menselijk. Begrijp best dat het lastig is voor grote corporate bedrijven om een persoon in beeld te zetten. Het meeste wat ik zie is saai en weinig gedurfd. Voor sommige doelgroepen werken ‘Like, share & win’ acties nog steeds. Niet mijn smaak maar het hoeft niet mijn smaak te zijn, als het bij mijn doelgroep maar aanslaat. Dat je persoonlijk niets hebt met social media begrijp ik nog, maar dat betekent niet dat je er zakelijk ook niets mee moet doen. Want laten we wel wezen, waarom zou je in hemelsnaam nog in een krant gaan staan als je op Facebook bijvoorbeeld goed, makkelijk en goedkoop jezelf kunt profileren. Als je mee wilt blijven doen, moet je ook op social media inzetten. Mensen en dus jouw klanten zoeken je daar ook gewoon.”

Back To Top